Idag har det varit tolktävling. Det är ett roligt jippo med häst, där man rider runt en bana som i detta fall är nästan 1 km lång, bakom hästen åker en tolkare på slalomskidor och i slutet av banan så står det åtta koner som både häst och tolkare ska ta sig igenom. Det hela går ut på att på minsta möjliga tid ta sig runt banan och genom konerna, och om hästen eller tolkaren missar en kon så blir det 20 sek påslag för varje missad eller vält kon.
Detta år var även mina döttrar med för första gången. Kenta skötte sig exemplariskt och även lilla Linn med sin jämnåriga tolkare tog sig runt banan utan extra påslag. Moa är ju äldre så för henne var det inga funderingar, men för Linn var det nog lite spännande.
Jag och Gnisten hade inte tänkt vara med, eftersom att jag inte hade några skor på honom. Tycker det är så skönt när man slipper ha skor, men nu sitter de där igen.
I fredags så bestämde jag mig i alla fall för att efteranmäla oss, och tur att man har en bra hovslagare som ställer upp med kort varsel.
Gnisten var taggad som vanligt, han älskar ju att springa och jag älskar när det går undan. Tyvärr så gick det lite för fort så vi missade den andra konen så då fick vi ett påslag med 20 sek. hade min brorsdotter på skidor bakom, och hon var snabb mellan alla koner. Tiden blev iaf 1,30+20 sek. En kul dag med häst ordnat av Norrfjärdens 4H förening

Nå men i övrig så är det väl som vanligt, och allt lunkar på.
Fåren har fått börja vara ute nu på dagarna. Nu är det så mycke snö så de tar sig inte någonstans annat än i hagen och där det är plogat. Sen har vi gjort en provisorisk avstängning vid stall infarten så då håller de sig på plats de små krulliga rymmarna. Skönt för dem att få vistas ute igen, och just nu är det rätt så milda dagar.

Lilla Kajsa har nu flyttat hem till sin matte och sina nya hästkompisar. Gnisten sörjde hela första dagen, stod i hagen och gnäggade, åt ingenting och luktade på Kajsas små bajshögar och gnäggade ännu mer. Men nu har det lagt sig och han är som vanligt igen.
Det blev dock lite tomt utan henne, lilla socker söta damen. Får väl se om fåren får sig nån ny ägare framöver så kanske vi får fylla ut deras box med något eget sött. Framtiden får utvisa.


I övrigt så har helgen bestått av jobb...och då hinner man bara med stall och jobb.
Så nu tror jag att jag avrundar, imorgon är det vardag igen och barnen ska upp tidigt till skolan. Själv är jag ledig, tror jag iaf...men vipps så ringer telefonen.
Väntar ivrigt på att få veta om jag tagit mig in på utbildningen, och det bör jag få veta i början av veckan. Håller tummarna, nu när jag ändå bestämt mig.

Tack och hej, och på återseende!

Ps. lägger in några bilder från tolken idag



Leave a Reply.

    Överblick

    Jag som bloggar heter Lena, är 40+ nu, sambo och vi har fyra barn.
    Mina intressen är många, men det som bloggen i första hand kommer att handla om är livet på landet med hästar, får och allt vad som hör till.
    Om du tycker det är intressant är du välkommen att hänga med...

    Archives

    March 2013
    February 2013
    January 2013