Vädrets makter kan man ju inte rå över och marsväder kan vara lite klurigt. Det bästa är om det kan hålla sig redigt kallt nattetid och soligt och fint på dagarna, då kommer våren då den ska. Men det har varit lite upp och ner en tid nu, då det först blev så varmt och snön packade ihop sig ordentligt, det rasade från alla tak och man passade på att njuta av plussgraderna. Men så vände det och blev snöstorm i ett par dagar och all snö som tinat bort var åter på plats.
Vitt och vackert igen.
Nu känns ordningen återställt med kalla nätter och fina dagar, precis som det ska vara i mars månad.
Picture
Kväll vid stallet med flera decimeter nysnö
Picture
Dolly som väntar på att få komma in för kvällen
Gnisten han trivs i sin nya vår skrud, där han fick behålla pälsen på halva sin kropp.
Tidigare blev han helt genomvåt över nästan hela kroppen efter ridturen, men nu är han torr och fin. Innan klippningen så han jag bara sitta av innan han fullkomligt hoppade på mig för att börja gnida huvudet över hela min ryggtavla och axlar för att det kliade så ivinnerligt. Tungt för mig men skönt för honom. Men nu har han inga behov av det utan nöjer sig med att bli kliad och berömd efter avsittning.
Picture
Gnisten mumsar på sitt kvällsfoder
I övrigt lullar väl det mesta på som vanligt med jobb, familj och djur.
Har börjat fundera lite runt sommaren och bete, och konstaterat att det blir en rundbal till efter denna och sen måste Kenta gå på någon form av diet om han ska klara sommaren utan att bli sjuk.
Haflinger är en lättgödd ponny, precis som många andra ponnyraser.  Och eftersom att han för fyra år sedan haft en fång symptom
(då inte i våpran ägo) så vill vi ju absolut inte att han ska få det igen. Han är röntgad och har inga men av det och han har fina hovar. Därför är det viktigt att han inte är för "hullig" när han ska ut på bete, och så är det viktigt att vänja in honom med det färska gräset i god tid innan betessläpp.
Efter rundbalstiden är över så blir det till att utfodra dem med potioner för att få bort överflödet på Kenta. Motion är givetvis A och O och det får han så att han klarar sig. Ska fixa en rockard så att han kan få börja dra också, måste ju tavara på alla hans kunskaper då han är inkörd. Kul med variation dessutom.
Just nu väntar Kenta på hovslagaren, då han trampade av sig en framsko när tjejerna red i djupsnön, så nu har han bara skor bak men han klarar sig fint trots halkan.

Igår var det toppen väder så då tog jag och Linn en ridtur i skogen. Det är så roligt att rida med Linn och se hur hon utvecklats. Hon är helt orädd för hastigheten och hänger gärna på ett litet race efter skogsvägarna. Men Kenta är ju som sagt en klok gammal herre som säkert känner att han har en liten ryttare på ryggen.
Picture
Linn och Kenta
Picture
Gnisten, Linn och Kenta
Nu börjar det närma sig lunchtid och solen börjar titta fram från en något mulen himmel, -2 grader och perfekt för en ridtur.
Efteråt så ska det smörjas läder, vilket är välbehövligt. Westernsadeln ska få sig en genomkörare, likaså mina träns.
Min allround sadel anväder jag aldrig nu för tiden, utan den har Kenta fått överta, så då får tjejerna stå för tvättning och smörjning där. 
Nästa vecka ska jag också lämna ifrån mig de tjocka vintertäckena för tvättning och impregnering, och även regntäckena så de är redo för våren. Westernpaddarna är svåra att tvätta själv så de ska få åka med på samma resa.

Ha en bra dag, och på återseende!



Leave a Reply.

    Överblick

    Jag som bloggar heter Lena, är 40+ nu, sambo och vi har fyra barn.
    Mina intressen är många, men det som bloggen i första hand kommer att handla om är livet på landet med hästar, får och allt vad som hör till.
    Om du tycker det är intressant är du välkommen att hänga med...

    Archives

    March 2013
    February 2013
    January 2013